Pirmdiena, 15. decembris
Johanna, Hanna, Jana
weather-icon
+6° C, vējš 1.34 m/s, R vēja virziens
ZiemelLatvija.lv bloku ikona

No Rīgas iet vilciens uz Valku...

Latvijā viena no populārākajām dungojamām dziesmām dziedama ar vārdiem “Iet vilciens no Rīgas uz Valku…”. Zinot mūsdienu situāciju, šīs dziesmas teksts maldina, jo Valkā dzelzceļa stacijas vairs nemaz nav. Vēsturiskā ēka gan ir saglabājusies, bet tā jau sen neveic savas funkcijas.


Atzīmējot dzelzceļa dibināšanas 155. gadadienu, rodas vēlme ielūkoties vēstures dzīlēs. Kaut vai tāpēc, lai uzzinātu, kā radušās dzelzceļa stacijas Latvijas un Igaunijas pierobežā. Mūsdienās Valku un Valgu uzskata par vienu pilsētu divās valstīs. Tā izsenis bijis arī ar dzelzceļa stacijām. Igauņu pusē tā ir un daudzus gadus kalpoja kā vienīgā stacija Valkai un Valgai, bet kopš robežas un robežkontroles atjaunošanas mākslīgi tika izveidota stacija “Lugaži”. Tā atrodas Valkas pagasta teritorijā. Arī stacijas nosaukumam nav it nekādas saistības ar Valkas pilsētas nosaukumu.


Stacijas atrodas ārpus Valkas  

Tātad – dzelzceļa līnija Rīga – Lugaži – valsts robeža jeb Rīga – Valga ir dzelzceļa līnija Latvijā un Igaunijā. Tā ir 168 kilometrus gara. Brauciens no Rīgas līdz Valgai ar dīzeļvilcienu ilgst trīs stundas un 17 minūtes.  

Lai nezinātājiem būtu skaidrāka “bilde”, ir jāizstāsta, kā no Valkas var nokļūt Lugažu stacijā. Izbraucot no pilsētas pa galveno ielu – Rīgas ielu – un nogriežoties pēc ceļa kreisajā pusē redzamās norādes “Lugažu stacija”, var nokļūt Latvijas valsts robežas dzelzceļa stacijā – Lugažos. Tā atrodas aptuveni trīs kilometru attālumā no pilsētas centra. Tālāk vilciena sliedes virzās uz Valgas staciju. Tā atrodas aptuveni četru kilometru attālumā no Lugažu stacijas. Latvijas pusē uz stacijas ēkas sienas joprojām redzama norāde – 164 kilometri. Tas nozīmē, ka no Rīgas līdz Lugažu stacijai ir 164 kilometru garš dzelzceļa sliežu attālums. Diemžēl Lugažu stacijas ēkā biļetes vairs nepārdod un, visticamāk, gribētāji ēkā nevarēs iekļūt, jo tās durvis ir slēgtas.


Atklājās interesantas lietas 

Meklējot informāciju par Lugažu stacijas vēsturi, atklājās interesantas lietas. Vēsturiskie fakti liecina, ka dzelzceļa līnijas Rīga – Pleskava būvniecību sāka 1886. gadā. Tā ilga trīs gadus. Pirmā pasaules kara laikā, 1918. gadā vācu armija līnijas Rīga – Ieriķi posmu pielāgoja normālplatumam. Savukārt 1919. gadā kontroli pār šo līniju pārņēma Dzelzceļu virsvalde, atjaunojot sliežu ceļu 1524 m platumā. Līdz ar valsts robežas nospraušanu (demarkāciju) tika noteikts, ka līnijas Valkas jeb Valgas platsliežu stacija atrodas Igaunijas teritorijā. Latvijas teritorijā tuvākā stacija “Saule” atrodas 14 kilometrus attālumā no robežas. Lai vilcieni varētu pieturēt Latvijas pusē, un būtu iespējams pilnvērtīgi veikt ar robežas šķērsošanu saistītās procedūras, 1920. gadā no sākotnējās Pleskavas – Rīgas dzelzceļa līnijas tika uzbūvēti divi platsliežu atzarojumi – pa vienam attiecīgi no Latvijas un Igaunijas puses uz Valkas – Rūjienas – Pērnavas šaursliežu dzelzceļa līnijas gala staciju Valkā, un tad vilcieni iebrauca Valkā. Saistībā ar šo obligāto vilcienu iegriešanos Valkas stacijā, ceļa garums līdz Igaunijai palielinājās par diviem kilometriem. Otrā pasaules kara gados šai dzelzceļa līnijai bija īpaša nozīme. Tā kalpoja Vācijas armijai kā galvenā Ļeņingradas frontes apgādes artērija.

Valkas stacijas ēka ir saglabājusies līdz mūsdienām, un gar to iet savienojošais sliežu ceļš ar Valgas staciju. 

Valkas stacija kā Pirmās Krievijas pievadceļa sabiedrības un Vidzemes Pievadceļu sabiedrības apvienotā dzelzceļu stacija atvērta 1903. gadā. Tās nosaukums bija “Valka II”. Kopš 1920. gada stacija tika nodēvēta par “Valka”, un te no Pleskavas – Rīgas dzelzceļa stacijas pa vienu ceļa klātni ar sākotnējo šaursliežu dzelzceļu ievilkts platsliežu ceļš. 1927. gadā robežstacijas ēka tika krietni paplašināta. Pēc Otrā Pasaules kara, neatjaunojot šaursliežu līniju uz Ipiķiem un iecirkni līdz Žuldiņām (tagad atrodas Valkas pagasta teritorijā), kā arī likvidējot Latvijas – Igaunijas robežu, staciju slēdza. Padomju gados Valkai un Valgai bija viena, proti,Valgas dzelzceļa stacija, un no tās varēja ar vilcienu doties gan uz Rīgu, gan arī Minsku. 


Valgas stacija – 

pompoza Staļina laika ēka

Saistībā ar Latvijas dzelzceļa nozīmīgo jubileju, būtu grēks nepieminēt arī Valgas staciju. Kaut vai tāpēc, ka tā ir dzelzceļa mezgla stacija Latvijas – Igaunijas pierobežā, kurā saslēdzas trīs dzelzceļa līnijas. Viena no tām ir Rīga – Valga (oficiāli Rīga – Lugaži (Latvijas valsts robeža)). Valgas stacijā tiek veikti kravu un pasažieru pārvadājumi. Turklāt tā ir vairāku Igaunijas reģionālo pasažieru vilcienu maršrutu galapunkts. Pirmā Valgas stacijas ēka bija vienstāva sarkanu ķieģeļu celtne. Otrajā Pasaules karā, 1944. gadā, pilsētas bombardēšanas laikā staciju sabombardēja. 1949. gadā tika uzcelta apjomīga apmesta mūra celtne ar augstu torni pompozā Staļina baroka stilistikā. Mūsdienās Valgas staciju renovēja 2013. gadā. Tās ēka ir plaša, ar augstiem griestiem, mūsdienīgi aprīkota, saglabājot vēsturisko ēkas izskatu.


Ir iespēja piedalīties spēlē par dzelzceļa rašanās vēsturi

Vēstures izzināšana ir laba un interesanta lieta. To apzinās arī Valsts akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš”. Atzīmējot dzelzceļa dibināšanas 155. gadadienu, uzņēmums aicina ikvienu Latvijas iedzīvotāju līdz pat septembra beigām doties ceļojumā pa Latviju un piedalīties aizraujošā spēlē, izmēģinot azartisko aplikāciju “Dzelzceļa spēle. Toreiz un tagad”. Spēles mērķis ir aizraujošā un mūsdienīgā veidā iepazīstināt sabiedrību ar dzelzceļa rašanās un attīstības vēsturi, kā arī veicināt interesi par Latvijas vēsturisko un industriālo mantojumu. Izzinošajā aplikācijā kopumā ir ietverti 155 apskatāmie objekti. Pats galvenais spēlētāju uzdevums, izmantojot aplikāciju, nofotografēt kādu no 155 vēsturiskajiem dzelzceļa objektiem identiskā rakursā, kā tas attēlots aplikācijā esošajā senajā fotouzņēmumā. Ar publicēto fotokolāžu palīdzību  spēlētājiem iespējams krāt punktus un tikt pie visnotaļ vērtīgām balvām. 

Svarīgi! Lai varētu piedalīties spēlē, ir jāpārzina mūsdienu jaunākās tehnoloģijas. Proti, viedtālrunī vai planšetē no aplikāciju veikala “App Store” (ja lieto iPhone) vai “GooglePlay” (ja tālrunis atbalsta Android operētājsistēmu) bez maksas lejuplādē aplikāciju “Dzelzceļa spēle. Toreiz un tagad”. Aplikācijā var reģistrēties spēlei ar savu facebook.com, www.draugiem.lv profilu vai arī ar savu elektronisko pastu. 

Detalizētākus spēles nosacījumus var izlasīt interneta vietnē www.dzelzcelam155.lv.

ZiemelLatvija.lv bloku ikona Komentāri

ZiemelLatvija.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.