Sestdiena, 20. decembris
Arta, Minjona
weather-icon
+2° C, vējš 0.89 m/s, R-DR vēja virziens
ZiemelLatvija.lv bloku ikona

Man šī vieta vienmēr tuva būs

Šie vārdi no Kārķu himnas Kārķu pamatskolas skolēnu izpildījumā bija emocionālākais brīdis manas vizītes laikā jūsu – Valkas un Valgas – pusē pagājušo piektdien, tas rosināja vēlmi atgriezties un vēlreiz jūs uzrunāt, šoreiz – izmantojot rakstītu vārdu.

Šie vārdi no Kārķu himnas Kārķu pamatskolas skolēnu izpildījumā bija emocionālākais brīdis manas vizītes laikā jūsu – Valkas un Valgas – pusē pagājušo piektdien, tas rosināja vēlmi atgriezties un vēlreiz jūs uzrunāt, šoreiz – izmantojot rakstītu vārdu.
Valkas domē tiekoties ar pašvaldības vadītāju Undu Ozoliņu, iepazīstoties ar pilsētas vēsturi un attīstību, sapratu, ka abu pilsētu – Valkas un Valgas – ģerboņos un kopējā vienas pilsētas divu valstu simbolā ietvertais vēstījums ir miera un saprašanās kultūra, kas sevī nes savstarpēju pieredzes mācīšanos un pozitīvas sāncensības garu.
Valkas ģimnāzijas skolotāju paveiktais, tajā skaitā skolēnu spēja patstāvīgi un radoši domāt, drosmīgi paust savu viedokli, izpaudās arī audzēkņu izteiktajos priekšlikumos par Latvijas vēstures kā atsevišķa priekšmeta mācīšanas nepieciešamību, kas acīmredzami liecina par jauniešu pamatotu vēlmi, dzīvojot vienā pilsētā, bet divās valstīs, labāk izprast savu identitāti. Skolēni akcentēja nepieciešamību mācību stundās vairāk diskutēt, kā arī aicināja skolotājus vairāk paust savu personisko attieksmi un palīdzēt saskatīt kopsakarības lietās un parādībās, kas iekļautas mācību saturā. Šī īsā, bet nozīmīgā saruna ģimnāzijā stiprināja atziņu, ka 21. gadsimtā skolā nav jāmāca par dzīvi, bet skolā ir jādzīvo un visiem kopā jābagātina pieredze.
Kārķu pamatskolā piedzīvotajā sirsnīgajā gaisotnē un redzētajos mērķtiecīgajos centienos ar pašvaldības atbalstu darboties projektos, meklēt un atrast sadarbības partnerus, guvu pārliecību tam, ka Ziemeļlatvijā mazām lauku skolām ir nākotne un attīstības iespējas. Vēlos pateikties skolas direktorei Valijai Ābelei, pedagoģiskajam kolektīvam, skolēniem, viņu vecākiem, Kārķu pašvaldībai un tās vadītājam Aivaram Cekulam, kas nenogurstoši meklē iespējas, lai attīstītu un pilnveidotu izglītību.
Tikšanās Valkas pamatskolā ar jaunveidojamā Valkas novada izglītības iestāžu vadītājiem un skolotājiem apstiprināja jau pagājušā gada pedagogu reģionālajās konferencēs “Dialogs un saskaņota rīcība izglītībā” pausto rūpi par dažādu partneru (valsts, pašvaldības un to institūciju un dienestu, skolas, ģimenes) sadarbības padziļināšanas nepieciešamību skolēnu disciplīnas un uzvedības jautājumos, kā arī krietnas un patriotiskas jaunatnes audzināšanā. Kā ministre pievienojos šim uzskatam un varu teikt, ka Izglītības un zinātnes ministrija mērķtiecīgi virzās uz to, lai, pirmkārt, pilnveidotu juridisko bāzi un, otrkārt, nodrošinātu tās īstenošanu dzīvē. Kopā ar izglītības speciālistiem, tajā skaitā ar iepriekš minēto reģionālo konferenču dalībniekiem, kuru vidū bija arī jūsu puses skolotāji, esam izstrādājuši grozījumus Izglītības likumā, palielinot skolotāju tiesības, skolēnu pienākumus un vecāku līdzatbildību izglītībā.
Tikšanās laikā Valkas pamatskolā skolotāji pievērsās vēl kādam būtiskam jautājumam – skolēnu nesekmībai un tā sauktajai “atbiršanai”. Cēloņi šīm problēmām ir dažādi, tie rosina meklēt un īstenot jaunas pieejas izglītībā. Izglītības un zinātnes ministrija gan strādā pie skolotāja palīga amata izveides, gan pilnveido izglītības saturu, gan attīsta pedagogu atalgojuma sistēmu, lai nodrošinātu papildu atbalstu skolēniem ar grūtībām mācībās, ar motivācijas un gribas trūkumu mācīties.
Valkas pusē vēlreiz guvu apstiprinājumu tam, ka skolotāja palīgs ir nepieciešams un ka vietās, kur ar pašvaldību atbalstu rasta iespēja veikt līdzīgu darbu, skolēnu sekmes uzlabojušās, viņi veiksmīgāk iekļaujas skolas dzīvē, rod motivāciju mācīties. Patlaban ministrija strādā, lai no pedagoģiskā (amata apraksts, nepieciešamā izglītība, prasības) un finanšu iespēju viedokļa izveidotu šādu amata vienību. Paredzēts, ka skolotāja palīgs pakāpeniski skolās varētu sākt strādāt no 2009. gada 1.septembra, kad plānots uzsākt tā aprobāciju. Savukārt skolotāja palīga amata ieviešana visās skolās paredzēta no 2010. gada 1. septembra, īpašu uzmanību pievēršot 1. – 6. klašu skolēniem, ņemot vērā sākumskolas nozīmīgumu bērna attīstībā. Ceru, ka mums kopīgi izdosies uzlabot skolēnu sekmju un zināšanu līmeni un radīt iespējas ikvienam mācīties atbilstoši savām spējām.
“Viena pilsēta – divas valstis” ir unikāla Valkas un tās apkārtnes iezīme, kas ietver sadarbību starp Latviju un Igauniju. Taču, lai šī sadarbība būtu vēl sekmīgāka, Latvijas iedzīvotājiem, īpaši jaunatnei, jābūt iespējai apgūt igauņu valodu un otrādi – mūsu kaimiņiem jāpaver iespējas mācīties latviešu valodu. Šajā sakarībā pamatota bija skolotāju interese saistībā ar neformālās izglītības prasmju atzīšanu, pie kā pakāpeniski strādājam arī Izglītības un zinātnes ministrijā. Šādā situācijā valodas mācīšana iespējama arī interešu izglītības nodarbībās. Tādā veidā varētu nodrošināt, ka cilvēki, kuriem ir igauņu valodas zināšanas un augstākā izglītība, mācītu šo valodu Latvijas skolēniem, veicinot viņu konkurētspēju un stiprinot pārrobežu sadarbību.
Tāpat 11. aprīļa vizīte jūsu pusē apliecināja, ka Valkas un Valgas attīstībā ir pozitīvi ambiciozas ieceres paplašināt studiju piedāvājumu, veidojot starptautisku studiju centru un profesionālās izglītības iestādi, kas piesaistītu reģionam jaunus cilvēkus un sekmētu arī pieaugušo kvalifikācijas pilnveidi. Lieliskas izglītības iespējas, pārliecība par savu darbu un atbilstoša sadzīve ir izšķirīgi nosacījumi dzīvesvietas izvēlei. Priecē, ka Valkas puses iedzīvotājiem ir iespēja dzīvot stabilā vidē, turklāt tā tiek attīstīta ar jūsu pašu līdzdalību.

ZiemelLatvija.lv bloku ikona Komentāri

ZiemelLatvija.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.