Pārtikas produktu, saldumu un mājdzīvnieku barības ražotāja un vairumtirgotāja“Mars” un pētījumu aģentūras “Norstat Latvija”īstenotajā aptaujā* noskaidrots, ka 30% Latvijas iedzīvotāju pievērš vienlīdz lielu uzmanību kā ilgtspējīgam iepakojumam, tā ilgtspējīgi ražotai pārtikai. Mindaugs Gutauskas, “Mars” tirgus direktors Baltijas valstīs, norāda, ka mūsdienās atbildīgi ražota pārtika ir viens no pircēju galvenajiem priekšnosacījumiem pārtikas iegādē, it īpaši jaunāko paaudžu vidū.
Tai pat laikā, saskaņā ar aptaujas datiem, 19% Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās procesā pievērš uzmanību vienīgi tam, vai pārtika ir ilgtspējīgi ražota, bet tikai 5% – vai pārtika ir ilgtspējīgi iepakota. Bet 44% respondentu nepievērš uzmanību nevienam no minētajiem faktoriem. Taču “Mars” tirgus direktors Baltijas valstīs Mindaugs Gutauskas paredz, ka šī tendence tuvākajos gados mainīsies.
Turpina Mindaugs Gutauskas: “Aptaujas rezultāti apstiprina – 54% iedzīvotāju, iegādājoties pārtikas produktus, ņem vērā ilgtspējas aspektus un saprot, cik nozīmīgi ir saudzēt mūsu dabas resursus un pārdomāti tos izmantot produktu ražošanā, samazināt atkritumu daudzumu, kā arī iepakojumu ražošanā izmantot ilgtspējīgus materiālus. Tomēr bažas rada tā sabiedrība daļu, kas nepievērš uzmanību tam, vai pārtika ir ražota un iepakota videi draudzīgi. Manuprāt, pārtikas ražotājiem vairāk būtu jāiesaistās ilgtspējas veicināšanā, tādējādi ilgtermiņā sekmējot klimata mērķu sasniegšanu. Piemēram, “Mars” ir uzņēmums, kas mērķtiecīgi tiecas veidot labāku pasauli, kurā cilvēki un mājdzīvnieki ir laimīgi, veseli un dzīvo uz zaļākas planētas. Redzam, ka mūsu centieni ilgtspējīgu produktu ražošanā, sākot ar pasākumiem CO2 emisiju samazināšanā un beidzot ar iepakojumu pārveidošanu pārstrādes nodrošināšanai, atmaksājas un nostiprina patērētājos apziņu par klimata pārmaiņām kā aktuālu problēmu, vienlaikus atgādinot, cik nozīmīgi ir rīkoties un veikt dabai draudzīgākas izvēles.”
Ilgtspējīgu pārtikas produktu patēriņu veicinās jaunākās paaudzes
Aptauja liecina, ka iegādāties ilgtspējīgi ražotus un iepakotus produktus ir īpaši motivējošs faktors jaunākajai paaudzei vecumā no 18 līdz 29 gadiem. Proti, 27% respondentu šajā vecuma grupā pievērš uzmanību ilgtspējīgi ražotai pārtikai, bet 11% – ilgtspējīgam iepakojumam. Tikmēr 32% jaunākās vecuma grupas respondentu pievērš uzmanību abiem minētajiem aspektiem.
“Mūsu novērojumi liecina, ka jaunākā paaudze ne tikai vairāk atbalsta ilgtspējīgu dzīvesveidu un integrē videi draudzīgākas izvēles savā ikdienā, bet arī veicina šo dzīvesveidu un ieradumus savā ģimenes lokā, tai skaitā domājot arī par mājdzīvnieku uzturu, kuri mūsdienu sabiedrībā tiek uzskatīti par ģimenes locekļiem. Taču arī uzņēmumiem būtu jāvirza patērētāju izpratne, ka ilgtspējīgi produkti ir mūsu nākotne un šajā ziņā atpakaļceļa nav. Strādājot “Mars”, mēs lepojamies ar saviem sasniegumiem ilgtspējas jomā, jo darbojamies ar pārliecību, ka pasaule, kuru vēlamies rīt, sākas ar to, kā mēs veicam uzņēmējdarbību šodien. Es ticu, ka mums izdosies sasniegt šos mērķus vienkārša iemesla dēļ – mūsu vārdi atspoguļojas reālos darbos,” stāsta M.Gutauskas.
Viņš piebilst, ka šobrīd vairāk nekā puse no “Mars” saražotajiem iepakojumiem ir pārveidoti tā, lai tie nekad nekļūtu par atkritumiem, bet tiktu pārstrādāti, atkārtoti izmantoti vai kompostēti. Piemēram, “Mars” ir pārveidojis dzīvnieku barības zīmolu “Sheba”, “Pedigree” un “Whiskas” produktu iepakojumus, lai tie būtu pārstrādājami. Turklāt ne vien šo mājdzīvnieku barības zīmolu produktu iepakojumi ir ilgtspējīgi, bet arī barības ražošanai izmantotās zivis ir 100% ilgtspējīgi iegūtas.
“Mars” ir izveidojis ilgtspējīgas attīstības plānu “Sustainable in a Generation”, kura mērķis ir līdz 2025. gadam padarīt uzņēmuma ražoto produktu iepakojumus 100% ilgtspējīgus un pārstrādājamus. Savukārt līdz 2030. gadam “Mars” tiecas samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas līdz nulles līmenim. Papildus ilgtspējīgu iepakojumu un produktu ražošanai, “Mars” aktīvi sadarbojas ar valsts iestādēm, NVO, piegādātājiem, iepakojumu ražotājiem un citiem pārtikas ražotājiem, lai sasniegtu uzņēmuma apņemšanos ilgtspējas jomā.
*”Mars” aptauja tika veikta 2024. gada aprīlī sadarbībā ar pētījumu kompāniju “Norstat Latvija”. Kopumā aptaujā piedalījās 1000 Latvijā dzīvojoši, ekonomiski aktīvi iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Reklāma