
Ideja viena pati nav biznesa plāns, un arī labs biznesa plāns vēl nenozīmē, ka iecerētais izdosies. Kas patiešām atšķir tos, kuri sasniedz panākumus, no tiem, kas paliek tikai ideju līmenī? Atbilde ir vienkārša – rīcība un spēja mācīties no procesa. “Ideju kausa 2025” žūrijas locekļi Matīss Neimanis, “Buildit Latvia” vadītājs un vadošais partneris, Sigvards Krongorns, “Castprint” līdzdibinātājs, un Ieva Treija, Labsoflatvia.com galvenā redaktore, dalās ar saviem ieteikumiem, bet tos papildina arī pasaules veiksmīgāko uzņēmēju pieredze.
- Sāc šodien, nevis rīt
“Īsā atbilde: sāciet ideju īstenot šodien,” saka žūrijas loceklis Matīss Neimanis. Daudzi jaunie uzņēmēji gaida “īsto brīdi” – kad būs gatavs perfekts prototips, kad būs atrasts investors vai kad būs vairāk laika. Taču patiesībā ideja sāk dzīvot tikai tad, kad tai pieliek reālu darbību.
Arī pasaules slavenākais biznesmenis Ričards Brensons ir atzinis, ka viņa lielākie panākumi radušies, vienkārši riskējot un sākot darīt, negaidot līdz viss būs ideāli. Pirmie soļi var būt ļoti mazi – pieteikšanās inkubatora programmai, saruna ar potenciālo klientu vai pat vienkāršs prototips, kas salīmēts no papīra.
- Runā ar cilvēkiem un validē ideju
“99% ideju autoru baidās stāstīt vai rādīt savus prototipus, jo “nav vēl gatavs” vai “kāds nozags ideju”. Tās ir pilnīgas muļķības,” uzsver Sigvards Krongorns. Patiesībā tieši klienti ir tie, kas palīdzēs saprast, vai idejai ir nākotne.
Stīvs Blanks, viens no “lean startup” pieejas tēviem, uzsvēris: “Ej ārā no ēkas!”. Proti, nerisini problēmas vienatnē pie datora, bet runā ar potenciālajiem lietotājiem. Ja klients neredz vērtību, tad, iespējams, ideja jāmaina vai jāprecizē. Agrīna validācija ļauj ietaupīt mēnešus, pat gadus un tūkstošiem eiro.
- Proti izstāstīt vienkārši
Ideju autori bieži vien “iesprūst” detaļās – tehnoloģijā, procesā, terminos. Taču žūrija un investori ne vienmēr ir konkrētās nozares speciālisti. Tāpēc būtiski ir spēt īsi un saprotami atbildēt uz četrām lietām:
- Ko tu dari?
- Kam tas ir vajadzīgs?
- Kāpēc tas ir svarīgi?
- Ko tu darīsi tālāk?
Sigvards norāda, ka tikai 1% ideju autoru spēj uz šiem jautājumiem atbildēt skaidri un precīzi. Taču tieši šis 1% arī tiek pie klientiem un investīcijām. Uzņēmēju spēja pasniegt sarežģīto vienkārši padara prezentācijas atmiņā paliekošas.
- Atbalsts ir, bet darbs jāizdara pašam
Latvijā un Baltijā ir daudz akseleratoru, inkubatoru un atbalsta programmu. Kā uzsver Matīss Neimanis – šīs programmas var palīdzēt virzīties uz priekšu straujāk un izvairīties no kļūdām. Tomēr nevajag gaidīt, ka mentors vai investors izdarīs darbu tavā vietā.
Ieva Treija atgādina: “Pat, ja nav nepieciešamo prasmju biznesa idejas realizēšanā, tam ir domāti mentori, kuri palīdzēs.” Tātad – uzreiz un vienatnē nav jākļūst par visu vienlaikus. Prasmju apguvē palīdzēs mentori, tādēļ galvenais ir būt gatavam mācīties un aktīvi izmantot pieejamos resursus.
- Tehnoloģijas ir palīgs, bet ideja – tava
Mūsdienās mākslīgais intelekts un citi digitālie rīki spēj palīdzēt testēt un pilnveidot idejas. Tomēr Matīss Neimanis brīdina – mākslīgais intelekts (MI) nedrīkst aizstāt pašu idejas autoru. Neviens nevēlas redzēt “perfektu MI ģenerētu aprakstu”, kurā trūkst autora personīgās aizrautības.
Tehnoloģijas var atbalstīt, bet izšķiroša ir paša uzņēmēja motivācija un spēja noticēt savam risinājumam. Ideja pati par sevi ir tikai sākums. Kas to pārvērš par biznesu? Spēja spert pirmos soļus jau šodien, drosme runāt ar klientiem, skaidrs stāstījums, gatavība meklēt palīdzību un autentisks personīgais ieguldījums.
Veiksmīgākie uzņēmēji pasaulē ir pierādījuši – nav vienas formulas, kā izveidot miljonu vērtu biznesu. Bet ir daži soļi, kas strādā vienmēr. Šie soļi ir: sāc, pārbaudi, stāsti, mācies un turpini iet uz priekšu.
Par konkursu
“Ideju kauss” tiek īstenots LIAA projekta “Mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) inovatīvas uzņēmējdarbības attīstība” ietvaros, ko līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds un Eiropas Savienība.
Par LIAA
LIAA veicina Latvijas uzņēmēju konkurētspēju, eksporta izaugsmi un investīciju piesaisti, kā arī attīsta tūrisma nozari un īsteno valsts tēla politiku. Aģentūra darbojas kā valsts partneris uzņēmējdarbības attīstībā – no idejas līdz starptautiskiem tirgiem. Ar plašu pārstāvniecību tīklu ārvalstīs un reģionālajiem biznesa centriem Latvijā, LIAA palīdz uzņēmumiem augt un pozicionē Latviju kā drošu, inovatīvu un atvērtu valsti pasaules ekonomikā.
Paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus. Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.
Emīls Matisons, “Ideju kauss” komunikācijas konsultants