
PUBLICITĀTES FOTO
Latvijā, šķiet, nav neviena, kas nebūtu dzirdējis par “Andeli Mandeli” – vietējo fenomenu, kas ir ne vien lietoto preču pirkšanas un pārdošanas platforma, bet arī vesela komūna ar savu kultūru, paradumiem, tradīcijām un valodas specifiku. Septembrī “Andele Mandele” svin divas lielas jubilejas – 16 gadus kopš pirmās andeles un 10 gadus virtuālajai platformai andelemandele.lv.
Vairāk nekā tikai drēbes
6,5 miljoni pārdotu preču 140 miljonu vērtībā, kas atradušas otrās mājas, – šādi Latvijas tiešsaistes sludinājumu platforma “Andele Mandele” izmainījusi otrreizējo preču tirgu, laikrakstu informē “MSL Baltics” sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Anna Stabņikova. Mūsdienās cilvēki kļūst arvien apzinātāki gan finanšu pārvaldībā, gan iepirkšanās paradumos, taču vēlme izskatīties stilīgi neizzūd. Tāpēc, iegādājoties apģērbu, pircēji izvērtē tā vērtību – gan tūlītējo, gan nākotnes vērtību.
Patērētājiem mode ir daudz vairāk nekā tikai drēbes, ko valkāt, – tā ir pašizpausme, autentiskums un gudras investīcijas. Globālā statistika (“Foresight Factory”, 2024. gada janvāris) liecina, ka katrs otrais pircējs ir iegādājies lietotu preci tiešsaistes platformā. Visbiežāk to dara mileniāļu paaudze: 57% ir pirkuši lietotus produktus tiešsaistē. Aktīvi iepērkas arī X paaudzes (50%) un Z paaudzes (49%) pārstāvji, savukārt ģimenes ar maziem bērniem daudz biežāk iegādājas lietotas preces nekā tie, kam bērnu nav.

Pagarinās dzīves cikla vērtība
“Andele Mandele” sākās kā neliela komūna, ir izaugusi par vienu no Latvijā populārākajām e-komercijas platformām, ko ik mēnesi apmeklē teju viens miljons lietotāju. “Gribu ticēt, ka es Latvijā pārdefinēju otrreizējo preču tirgu,” stāsta Līva Jaunozola, portāla dibinātāja. “Agrāk lietotām precēm bija slikts statuss – to iegāde bija apstākļu spiesta, nevis stilīga, apzināta izvēle. Mūsdienās cilvēki lepojas ar to, ka iegādājas lietotas drēbes, veicot izvēli, kas ir draudzīga gan makam, gan apziņai, atbrīvojot sevi no ātrās modes jeb fast fashion važām. Ik mēnesi “Andele Mandele” platformā tiek pārdotas preces 2,3 miljonu eiro vērtībā, kopā pa visu pastāvēšanas laiku tie ir 140 miljoni eiro. Tā ir ievērojama summa, kas nonāk atpakaļ mājsaimniecībās, nevis ātrās modes industrijā, ļaujot ietaupīt un vienlaikus samazināt savu ietekmi uz vidi. Katrs darījums nozīmē, ka prece iegūst jaunas mājas un tiek pagarināta tās dzīves cikla vērtība, tādējādi radot pozitīvu ietekmi uz sabiedrību un vidi,” pārliecināta platformas veidotāja.
Aktīvākās – sievietes vecumā ap 40
Pēc “Andele Mandele” statistikas datiem, 10 gadu laikā platformā pārdotas vairāk nekā 6,5 miljoni preču, savukārt kopējā pārdoto preču vērtība sasniedz 140 miljonus eiro, kas nozīmē, ka vidēji viena prece tiek pārdota par aptuveni 20 eiro. Pēc similarweb datiem, katru mēnesi portālu apmeklē gandrīz viens miljons lietotāju. Salīdzinājumam, 220.lv mēnesī piesaista aptuveni 1,2 miljonus apmeklējumu, bet 1a.lv – aptuveni 332 000.
Kādas ir populārākās preču kategorijas? Dāmas visbiežāk iegādājas vai pārdod ikdienas kleitas, kā arī bērnu preces, piemēram, apavus, zābakus un virsjakas. Piemēram, platformas darbības laikā pārdotas 357 000 ikdienas kleitu, 237 000 bērnu zābaku, 220 000 sporta un brīvā laika apavu, 176 000 virsjaku un 171 000 brīvā laika vai sporta apavu dāmām. Pēc L. Jaunozolas datiem, visbiežāk platformu lieto sievietes vecumā no 35 līdz 44 gadiem, kas aktīvi pārdod un iegādājas kvalitatīvas lietotas preces gan sev, gan ģimenei.
Jaunas draudzības un lieliski pavadīts laiks
““Andele Mandele” aug, mēs paši maināmies, un pat pēc 16 gadiem joprojām dzimst jaunas idejas un pasākumi,” stāsta L. Jaunozola. “Mums ir svarīgi tikties klātienē, un man ir liels prieks apzināties, ka esam kas vairāk nekā vienkārši darījumu vietne, esam Latvijas cilvēku komūna, kas veido neatkārtojamu uzticības līmeni – savējie pērk no savējiem un satiek savējos, veidojot jaunas draudzības un lieliski pavadot laiku,” teic J. Jaunozola.
Pirmā Andele norisinājās 2009. gada 9. jūlijā un pulcēja 20 tirgotājas. Tagad kustība pulcē tūkstošiem dalībnieku. Nākamais klātienes pasākums – “Andele Grand + Kids” – plānots 11. oktobrī.
Par “Andele Mandele”
“AndeleMandele.lv” ir populāra Latvijas tiešsaistes sludinājumu platforma, kas ieviesta 2015. gada 30. septembrī un specializējas lietotu apģērbu, aksesuāru un mājsaimniecības preču tirdzniecībā.
Portāls bieži tiek dēvēts par “Pērļu medību portālu”, piedāvājot iespēju atrast unikālas preces un iegādāties tās par ievērojami zemākām cenām nekā veikalos.
Platforma regulāri rīko tematiskus pasākumus un iniciatīvas, kas ļauj kopienai aktīvi iesaistīties, dalīties pieredzē un atklāt jaunas iespējas gan pārdevējiem, gan pircējiem.
Sagatavoja Sandra Apine
Kas modē šoruden?
Rudens 2025. gadā sola būt stilīgs, drosmīgs un nedaudz nostalģisks. Lūk, galvenās modes tendences, kas dominē šajā sezonā.
Krāsas un toņi
■ Mokas putas, silts, tumši brūns tonis ar sarkanīgu nokrāsu, līdzīgs kafijas desertam (angl. – mocha mousse), laima zaļais – dzīvīgs, citrusīgs zaļais tonis, kas atgādina laima miziņu (lime green) un putekļaini rozā – klusināts rozā tonis ar pelēcīgu pieskaņu, romantisks un elegants (dusty pink). Visi ir neparasti, bet silti toņi, kas ienāk rudens garderobē.
■ Konfekšu toņi mēteļos – piparmētru zaļš, dziļi fuksīns un debeszils piešķir krāsu pelēkajām dienām.
Silueti un stili

■ 80. gadu atgriešanās – plecu spilventiņi, satīna audumi un apjomīgi tērpi atkal ir modē.
■ Asimetrija – kleitas ar nevienmērīgām malām un viena pleca dizaini piešķir tērpam dinamiku.
■ Baleta estētikas stils (baletcore) šarms – tilla kleitas, mežģīnes un delikāti audumi rada romantisku noskaņu.
Audumi un tekstūras

■ Šifons un mežģīnes – gaisīgi materiāli turpina valdīt, pat rudenī, kombinēti ar robustākiem elementiem.
■ Jūrniecības iedvesma – Bretaņas jūrnieku svītras, kapteiņa cepures un tīklu tekstūras rada elegantu vasaras noskaņu rudens apģērbā.
Apavi un aksesuāri
■ Dzīvnieku raksti – leoparda, čūskas un tīģera motīvi joprojām ir aktuāli, īpaši somās un apavos.
■ Modernizētie polo krekli – koledžas iedvesmots stils (preppy) ar sievišķīgāku piegriezumu kļūs par rudens ikdienas favorītu.
MODES PADOMUS SADARBĪBĀ AR MI VEIDOJUSI SANDRA APINE