Labākas izglītības kvalitātes priekšnoteikums ir patstāvīga un atbildīga skola ar spēcīgu vadību, kas sadarbībā ar vietējo kopienu prot veidot un īstenot skolas vīziju, piesaistīt, motivēt un atbalstīt izcilus kadrus – skolotājus.
Iespējamās misijas (IM) veiktā aptauja par skolu organizācijas kultūru rāda, ka skolotāji pamatā strādā izolēti viens no otra, skolas līmenī bieži nav konsekvences kopīgu, uz skolēnu vajadzībām vērstu mērķu ieviešanā. Tādēļ Iespējamā misija sadarbībā ar Swedbank uzsāk jaunu iniciatīvu Direktoru klubs, šajā mācību gadā tajā iesaistot 29 skolu vadītājus. Direktoru kluba pirmā tikšanās notiks šodien, 12.janvārī.
Skolu organizācijas kultūrā nepieciešamas pārmaiņas
Lai gan skolas vadība vairumā gadījumu ir atsaucīga, nodrošinot atbalstu katra skolotāja individuālam darbam, IM skolotāju aptauja par skolu organizācijas kultūru parāda, ka skolā nenotiek sadarbība skolotāju starpā, mērķi un noteikumi nereti eksistē tikai deklaratīvā līmenī un netiek konsekventi ieviesti dzīvē.
Mazāk kā 20% aptaujātie IM skolotāji atzīst, ka viņu skolā pastāv sistēmas, lai izvērtētu katra skolēna mācīšanās vajadzības un izvēlētos piemērotākās metodes, kā arī savlaicīgi noteiktu un risinātu problēmas skolēniem ar grūtībām mācībās.
Tikai viena piektā daļa aptaujāto atzīst, ka skolā efektīvi tiek ieviesti noteikumi un citas procedūras, par kurām skolotāji ir kopīgi vienojušies, ka skolotāji pastāvīgi sadarbojas mācību procesa uzlabošanā, un ka skolā notiek savlaicīga un efektīva informācijas aprite starp visiem skolas darbiniekiem.
Puse IM skolotāju apstiprina, ka viņi saņem adekvātu atbalstu no skolas vadības ar mācību procesu saistītu problēmjautājumu risināšanā un ka viņu priekšlikumus skolas darba uzlabošanai tiek uzklausīti; trešdaļa atzīst, ka viņi saņem adekvātu loģistisko un tehnoloģisko atbalstu.
Pieteikumos Direktoru klubam skolu direktori apliecina savu vēlmi neapstāties pie sasniegtā. Viņi uzsver, ka vēlas iegūt zināšanas par to, kā motivēt un iesaistīt personālu kopīgu mērķu sasniegšanā, kā sekmēt skolotāju sadarbību mācību procesā, kā skolā ieviest kvalitātes vadības sistēmas, kā veidot skolas attīstības stratēģiju, ņemot vērā skolēnu, viņu vecāku un vietējās kopienas intereses, un citiem jautājumiem. Vairāki direktori izrādījuši īpašu interesi par uzņēmumu vadības pieredzi.
„Sabiedrība skolai izvirza jaunus mērķus, kas liek pārvērtēt gan mācību procesu, gan skolas darba organizāciju. Kā nekad agrāk, skolu direktoriem jābūt prasmīgiem pārmaiņu vadītājiem. Paldies Swedbank un citiem uzņēmumiem par vēlmi dalīties pieredzē, lai mēs kopīgi veidotu skolas par spēcīgām uz sadarbību vērstām organizācijām, kas palīdz katram bērnam īstenot viņa potenciālu,” par ideju radīt iespēju progresīviem skolu direktoriem mācīties no kolēģu un uzņēmēju pieredzes stāsta Zane Oliņa, IM programmas attīstības vadītāja.
Direktoru klubā pārņems progresīvu uzņēmumu praksi
Direktoru kluba mērķis ir pilnveidot skolu direktoru vadības kompetences, lai stiprinātu skolu kapacitāti nodrošināt labāku mācību vidi skolēniem. Iniciatīva iecerēta kā vieta sadarbībai un labās prakses pārņemšanai gan no skolu, gan uzņēmumu vides.
Jebkura uzņēmuma mērķu sasniegšanā būtisks ir ieguldījums darbiniekos, viņu izaugsmē un attīstībā. Swedbank atbalsta šo iniciatīvu, jo saprot cilvēkkapitāla vērtību jebkuras organizācijas attīstībai un uzņēmuma konkurētspejai.
Ģirts Bērziņš, Swedbank valdes loceklis, Klientu apkalpošanas pārvaldes vadītājs: „Skolas direktora amats ir salīdzināms ar liela uzņēmuma vadītāja amatu. Daudz procesu un iesaistīto pušu, dažādas nepieciešamās kompetences. Un vienlaikus – milzīga atbildība par rezultātu gan īstermiņā, gan ilgtermiņā. Iespējams, šis ir viens no vissarežģītākajiem amatiem pasaulē.
Tieši no skolu direktoriem būs lielā mērā atkarīgs tas, kādas būs izglītības sistēmas pārmaiņas, kāda ekonomika, politika, sabiedrība būs Latvijā pēc 10, 20 un 50 gadiem. Tādēļ mums ir patiess prieks un gods dalīties ar to pieredzi, kas ir mūsu uzņēmumā. Mums kā bankai ir, iespējams, labākie speciālisti un cilvēki daudzās profesionālajās jomās. Tā ir kompetence, ar kuru varam un gribam dalīties.”
Līdztekus Swedbank, Direktoru klubā ar savu organizāciju un personāla vadības pieredzi iesaistīsies arī citi progresīvi uzņēmumi, kas atbalsta IM, – Statoil, Ernst&Young, GlaxoSmithKline un citi.
Direktoru kluba tikšanās notiks aptuveni trīs reizes semestrī, starp tikšanās reizēm jaunās idejas ieviešot praksē skolā. Šajā mācību gadā darbību Direktoru klubā uzsāks 29 skolu direktori, taču nākotnē Direktoru kluba darbību plānots paplašināt.