Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

Re:Baltica: Kā valdības partijas pildījušas pirms četriem gadiem solīto?

Infografika: Re:Baltica

Pirms četriem gadiem, atspoguļojot priekšvēlēšanu kampaņu, par vadmotīvu izvēlējāmies sakāmvārdu “Neesi aita, vilks apēdīs!” Doma skaidra – netici ārišķībām vai solījumiem bez seguma, bet lasi, vērtē, salīdzini vārdus ar darbiem un visu kopā – ar savām vērtībām, lai vēlēšanu dienas izvēlē ātri nenāktos vilties.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Arī pirms šīm vēlēšanām sakāmvārds ir tikpat aktuāls. 

Tā kā “Re:Baltica”jau trīs gadus ir faktu pārbaudes laboratorija “Re:Check”, vispirms izvērtējām to, cik daudz no iepriekšējā reizē solītā partijas ir izpildījušas. Kad pavasarī aptaujājām jūs par to, ko  būtu vissvarīgāk pirms vēlēšanām noskaidrot, šī bija visbiežākā atbilde.

Šajā izvērtējumā iekļāvām koalīcijas partijas, jo tām bija iespēja solīto izpildīt. Lasiet par padarīto četrās jomās:

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

1) izglītība
2) veselības aprūpe un sociālais atbalsts
3) nodokļi un finanses
4) vide un enerģētika  

(ja jautāsiet, kāpēc ne par tiesiskumu, kas ir tikpat svarīgs – ilgi domājām un mēģinājām, bet solījumi bija vai nu pārāk nekonkrēti/neizmērāmi, vai savstarpēji nesalīdzināmi). 

Opozīcijai savus solījumus izpildīt nav iespēju, jo Latvijas politiskā tradīcija ir tos lielākoties ignorēt. Bet tā kā “Saskaņa” un ZZS ir lielas un ilgi dzīvojušas partijas, atgādinām, ko par to darbību pēdējos četros gados ir vērts zināt. Tāpat atgādinām, ko pirms vēlēšanām solīja – un pēc tam darīja – KPV LV. Retais atceras, ka tā bija otrā lielākā Saeimas frakcija, kura sadalījās dažus mēnešus pēc vēlēšanām un daļa deputātu bez problēmām iekļāvās koalīcijā, kuras sagraušanas vārdā vispār tika ievēlēti. Tagad daļa atkal startē zem citiem karogiem (JV, NA, arī LPV un citās sīkpartijās). Tāpēc tas kalpos par atgādni, kas notika (ja nu kāds vēlas par līdzīgiem veidojumiem balsot atkal).

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Šonedēļ pievēršamies  tiem, kuriem Saeimas darbā izdevies nopelnīt visvairāk – un kā viņi saviem vēlētājiem atbild par to, ko viņu labā paveikuši, kā arī klusētājiem, kuri naudu saņem, bet tribīnē nekāpj.

Nākamnedēļ publicēsim kartītes par ministru galvenajiem darbiem, un tad Re:Check  ķersies pie lielajām priekšvēlēšanu debatēm, vērtējot tajās izskanējušo argumentu atbilstību realitātei.

Uzsvaru liekam uz vēlētāju sasniegšanu internetā un sociālajos tīklos.  Aptaujā pēc iepriekšējām vēlēšanām 43 procenti cilvēku teica, ka lēmumu pieņēmuši pēc draugu un tuvinieku ieteikuma, bet nepilniem 20 procentiem svarīgs faktors bija sociālie tīkli.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Tā ir gandrīz piektā daļa vēlētāju. Ikdienā pētot un atspēkojot dezinformāciju, mēs redzam, cik sociālajos tīklos tās ir daudz, tāpēc mums šķiet svarīgi piedāvāt kvalitatīvu politikas analīzi tieši tur. Jo, ja kāds no “es par politiku neinteresējos, viss tik negatīvs” vai “nejauciet sportu/kultūru/jebko ar politiku” teicējiem ies uz vēlēšanām – un mēs gribam, lai cilvēki to dara – viņiem vajadzīga kvalitatīva, neitrāla informācija, nevis apmaksāti materiāli vai vienkārši klaji meli.  Tas prasa specifisku formātu, tāpēc daudz informācijas pasniedzam vizuāli, un pastiprināti strādājam “Instagram” (piesekojiet, lūdzu un padodiet tālāk saviem draugiem, kuri “dzīvo” tieši tur.)

Pēdējais – mums par šo nemaksā neviena partija vai vēlēšanu iznākumā ieinteresētas personas. Pieteicām savas idejas atklātā starptautiskā konkursā, ko vēlēšanu dezinformācijas mazināšanai un faktu pārbaudei izsludināja   Eiropas mediju un informācijas fonds,   un bijām starp pirmajiem uzvarētājiem. Fonds redakcionālajā darbā neiejaucas – viss, ko jūs lasīsiet un redzēsiet, ir mūsu izvēlēts, pārbaudīts un atzīts par svarīgu esam, turoties pie žurnālistu ētikas un taisnīgas attieksmes principiem. 

Informāciju sagatavoja: Re:Baltica

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.