Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

LPS un Satiksmes ministrija vienojas par pašvaldībām svarīgiem jautājumiem satiksmes jomā

Pirmdien, 22.maijā, notika Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) un Satiksmes ministrijas (SM) ikgadējās sarunas, kuru laikā puses vienojās par papildu līdzekļiem valsts vietējo autoceļu atjaunošanai, nosacījumu pilnveidi vietējo autoceļu nodošanai pašvaldībām, ilgtspējīgu finansējumu pašvaldību tranzīta ielām, mērķdotācijas autoceļiem indeksēšanu, sabiedriskā transporta pakalpojumiem un tarifu politiku u.c.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Sarunas vadīja satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs un LPS priekšsēdis Gints Kaminskis, kā arī  tajās piedalījās pašvaldību vadītāji, SM, LPS un pašvaldību pārstāvji.

Jautājumā par līdzekļiem valsts vietējo autoceļu atjaunošanai, puses sarunās vienojās par  nepieciešamību piešķirt papildu 20 milj. eiro no nākamā gada valsts budžeta minēto autoceļu sakārtošanai, savukārt 2025. un 2026. gada budžetā šim mērķim vajadzētu paredzēt vēl papildu 10 milj. eiro.  Sarunās par ilgtspējīgu finansējumu pašvaldību tranzīta ielām, puses bija vienisprātis, ka jāpalielina kopējais atbalsta apjoms vismaz par 2 milj. eiro gadā, savukārt valsts atbalsta līdzfinansējumam pilsētu tranzīta ielu atjaunošanas jābūt 75% apmērā. Vienlaikus būtu jānosaka, ka pašvaldībām, ņemot aizņēmumu tranzīta ielu uzturēšanai, nav jāiegulda arī savs finansējums. Tāpat puses vienojās izveidot darba grupu, kurā pašvaldības un SM speciālisti veiks izvērtējumu par tranzīta ielu kopējo garumu, skaitu un noslodzi, kā arī pārskatīs tranzīta ielas definīciju atbilstoši to funkcionālajai nozīmei. LPS uzsver, ka nepieciešams izstrādāta ilgtermiņa tranzīta ielu finansēšanas un uzturēšanas politiku, lai nodrošinātu reģionālo centru, vietējās nozīmes centru un apdzīvoto vietu sasaisti ar reģionālās un nacionālās nozīmes centriem.

Savukārt jautājumā par valsts vietējo autoceļu nodošanu pašvaldībām puses vienojās turpmāk nenoteikt terminētu valsts atbalstu 5 gadu apmērā, bet tā vietā paredzēt ilgtermiņa valsts atbalsta modeli. Rezultātā SM, veicot vajadzīgās izmaiņas normatīvajos aktos, turpmāk noteiktu 1560 eiro finansējumu kā īpašu beztermiņa mērķdotāciju pašvaldībai pārņemto vietējo autoceļu uzturēšanai un attīstībai.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pasākumā norisinājās arī diskusija par pašvaldību mērķdotāciju apjoma palielinājumu proporcionāli Valsts autoceļu fonda pieaugumam. Ņemot vērā cenu indeksāciju, puses vienojās par nepieciešamību indeksēt mērķdotāciju pašvaldību autoceļiem, palielinot 2024.gadā valsts budžeta līdzekļus. LPS un SM vienojās sarunās ar Finanšu ministriju paust vienotu pozīciju par finansējuma palielinājuma nepieciešamību vismaz 67 milj.eiro apmērā.

Viena no būtiskām sarunu tēmām bija jautājums par sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību  un  papildus nepieciešamo finansējumu 2023.gadā. LPS aicināja VSIA Autotransporta direkcija sagatavot informatīvo ziņojumu, kas pamatotu finanšu nepieciešamību sabiedriskā transporta pakalpojumu bāzes noteikšanā, kā arī nodrošināt, ka bāzes budžets tiek noteikts atbilstoši sabiedriskā transporta pasūtījumam. Sarunu dalībnieki tika informēti, ka papildu nepieciešamais finansējums, lai kompensētu 2023.gada sabiedriskā transporta pakalpojumu nesegtos zaudējumus, sasniedz 30,95 milj. eiro. Puses vienojās, ka braukšanas maksas (tarifa) pārskatīšana reģionālajos pārvadājumos jāorganizē, konsultējoties ar plānošanas reģioniem un pašvaldībām par pieņemamāko risinājumu, būtiski nesamazinot  iedzīvotāju spēju izmantot sabiedrisko transportu sevišķi novadu teritorijās, kā arī pašvaldības varētu noteikt finansiālo ietekmi uz pašvaldību izdevumiem saistībā ar skolēnu pārvadājumiem.

Tāpat sarunās puses vienojās organizēt regulāras konsultācijas ar LPS, SM, plānošanas reģioniem,  Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, lai uzraudzītu un uzlabotu Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā noteikto kompetenču izpildi sabiedriskā transporta nozarē. Sarunās būtu risināmi ne tikai aktuālie jautājumi, bet arī plašāks jautājumu loks, piemēram, skolēnu autobusu iekļaušana kopējā autobusu sistēmā, veidojot samērīga apjoma lotes, kas nodrošina konkurenci nozarē un iespējas aizstāt kādu pārvadātāju ar citu, ja rodas tāda nepieciešamība. Vienlaikus notiktu diskusijas par transporta plānošanu reģionālā līmenī, lai reģionālie autobusu pārvadājumi nepaliek novārtā, transporta pēc pieprasījuma ieviešanu nomaļākās teritorijās u.c. Panākta vienošanās arī nodrošināt pasažieru pārvadājumu pieejamība konkrētajās teritorijās un vienlīdzīgu pieeju sabiedriskā transporta  pakalpojuma sniedzējiem iepirkuma konkursa ietvarā.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Vienlaikus jautājumā par sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifu politiku uz skolēnu pārvadājumiem, LPS un SM vienojās par nepieciešamību turpināt darbu pie skolēnu maršrutu izvērtēšanas kontekstā ar citiem, tostarp, no jauna ieviestajiem sabiedriskā transporta pakalpojumu un pasažieru komercpārvadājumu veidiem, sadarbojoties pašvaldībām, plānošanas reģioniem un VSIA Autotransporta direkcijai, kā arī Sabiedriskā transporta padomes ietvaros. Savukārt gadījumos, kad skolēnu maršruts tiek veikts ārpus valsts dotētā maršruta, izskatīt iespēju pašvaldībām izmantot skolēnu maršrutus iedzīvotāju mobilitātes  nodrošināšanai, ievērojot  likumā noteiktos Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas principus. Tāpat puses vienojās, ka braukšanas maksas (tarifa) pārskatīšana reģionālajos pārvadājumos organizējama, konsultējoties ar plānošanas reģioniem un pašvaldībām par pieņemamāko risinājumu, lai netiktu būtiski ietekmēta iedzīvotāju spēja izmantot sabiedrisko transportu sevišķi novadu teritorijās, kā arī pašvaldības varētu noteikt finansiālo ietekmi uz pašvaldību izdevumiem saistībā ar skolēnu pārvadājumiem.

Sarunu noslēgumā puses vienojās par aktīvu pašvaldību iesaistīšanu valsts atbalsta pasākumos, kas ir iekļauti Elektronisko sakaru nozares attīstības plānā 2021.-2027.gadam un valsts atbalsta programmas Nākamās paaudzes tīkli lauku teritorijās īstenošanā. Savukārt sarunā par Zaļo kursu puses bija vienisprātis, ka SM divu mēnešu laikā no protokola parakstīšans brīža organizēs ekspertu tikšanos, lai izrunātu Gatavi 2030. gada mērķu sasniegšanai jeb Fit for 55 pakotnes mērķu īstenošanas plānu un investīciju virzienus.  

Informāciju sagatavoja: Liene Užule, Latvijas Pašvaldību savienības Komunikācijas nodaļas vadītāja, padomniece sabiedrisko attiecību jautājumos

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.