Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

Lai uz elektroskrejriteņa būtu droši

Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcā teju katru nedēļu nokļūst vidēji trīs līdz pieci pacienti, kas ir cietuši, pārvietojoties ar elektroskrejriteni. Bieži vien cilvēki avarē, jo brauc ar šiem transportlīdzekļiem, būdami alkohola reibumā. Tajā pašā laikā traumas tiek gūtas arī citos veidos, piemēram, uzbraucot uz apmales vai iebraucot bedrē. Foto: Shutterstock.com

Palielinās smagu traumu skaits pusaudžiem

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Arvien biežāk uz ielām redzam dažādu vecumu cilvēkus, kas izbauda atpūtu vai dodas uz darbu un mājās uz elektroskrejriteņa. Taču mediķi vērš uzmanību – Neatliekamās medicīniskās palīdzības un observācijas nodaļā nonāk arvien vairāk pusaudžu ar smagām traumām, kas gūtas, braucot ar elektroskrejriteņiem.

Sadursmju sekas ir smagas

Ja mazākiem bērniem, kuri braukā ar skrejriteņiem bez motora, traumas mēdz būt salīdzinošai vieglas, tad pusaudžiem, kuri kļūst arvien pārdrošāki, pārvietojoties ar elektroskrejriteņiem, kritienu un sadursmju sekas mēdz būt tik smagas, ka nākas vairākus mēnešus ārstēties un visu dzīvi rēķināties ar invaliditāti.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Pēdējās dežūrās man ir bijis jāpalīdz pusaudžiem, kuriem ir galvaskausa pamatnes lūzumi, asinsizplūdumi smadzenēs, kakla skriemeļu lūzumi, arī – vairākas smagas traumas vienlaikus. Mēdz būt tik nopietni kāju lūzumi, ka nākas pielietot ārējās fiksācijas aparātus. Ir ļoti smagi noskatīties, kā pusaudži pārgalvības un neuzmanības dēļ sabojā savu dzīvi. Bieži ir jāpalīdz bērniem, kurus notriekuši tie, kuri braukā ar elektroskrejriteņiem. Vēl skumjāk ir, kad atved mazuļus, kurus vecāki vizinājuši ar elektroskrejriteni, kaut arī šāda pārvietošanās nav atļauta,” Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas tīmekļa vietnē brīdina Bērnu slimnīcas Neatliekamās medicīniskās palīdzības un observācijas nodaļas ārsta palīdze Elīna Lipska.

Pārgalvība nav pieļaujama

Kaut arī elektroskrejriteņus drīkst izmantot tikai no 14 gadu vecuma, pusaudži ceļu satiksmē mēdz uzvesties ļoti neuzmanīgi. Visbiežāk traumas tiek gūtas krītot, tad tipiskākie ir apakšdelma kaulu lūzumi. Jūtot, ka var sekot kritiens, braucēji arī mēģina nolēkt no skrejriteņa, salaužot potīti vai sastiepjot pēdas locītavas saites, salaužot pleznu kaulus, traumējot ceļgalus. Bet tas negarantē, ka kritienā necietīs galva, kakls vai mugurkauls. Notiek arī sadursmes ar automašīnām vai citiem braukšanas līdzekļiem.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Arī tad, ja pusaudzis sastiepj saites, gūst mežģījumus vai nekomplicētus lūzumus, viņam vismaz vairākas nedēļas nākas ievērot miera režīmu un ciest sāpes. Pēc tam vajadzīga rehabilitācija un var saglabāties kādi kustību ierobežojumi. Lai tas nebūtu jāpiedzīvo, ir vērtīgi apsvērt visus “par” un “pret”, pirms sākt pārvietoties ar elektroskrejriteni. Ir pieejami pieredzē balstīti vērtīgi speciālistu padomi par drošu braukšanu. Bērnu slimnīcā mēs varam tikai atgādināt, ka pārgalvība uz elektroskrejriteņa nav pieļaujama, jo ik dienas redzam, cik bēdīgas ir sekas, pārvietojoties ar šo braucamrīku, kura izmantošana vairākās valstīs tiek arvien striktāk ierobežota,” stāsta Bērnu slimnīcas virsārste Renāte Snipe.

Kā iedala elektroskrejriteņus pēc to maksimālā braukšanas ātruma?

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Lai vieglāk būtu iespējams noteikt ierobežojumus šo transportlīdzekļu lietošanai, tos iedala pēc ražotāja noteiktā maksimālā braukšanas ātruma.

Elektroskrejriteņi ar maksimālo ātrumu līdz 25 km/h.

Tos uzskata par atpūtas un sporta inventāru, gluži tāpat kā velosipēdus. Ar šādu transportlīdzekli var pārvietoties pa veloceliņiem, parka celiņiem un ietvi, vienlaikus raugoties, lai netraucētu citiem gājējiem un braucējiem.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Elektroskrejriteņi, kuru maksimālais braukšanas ātrums ir virs 25 km/h vai jauda pārsniedz 250 W.

Šos transportlīdzekļus ierindo mopēdu kategorijā. Tā kā šo uzskata par pilnvērtīgu spēkratu, šāda tipa elektroskrejritenis ir jāreģistrē Ceļu satiksmes drošības direkcijā, kur tam tiek piešķirta numura zīme, kā arī jāraugās, lai tiktu ievērotas citas prasības, piemēram, par gaismām un spoguļiem. Šāds transportlīdzeklis drīkst pārvietoties tikai pa brauktuvi, turklāt tam arī ir jāiegādājas OCTA polise.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

No cik gadiem drīkst braukt ar elektroskrejriteni?

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Ar elektroskrejriteni drīkst braukt no 14 gadu vecuma. Turklāt, ja skrejriteņa vadītājs nav sasniedzis 18 gadu vecumu, viņam nepieciešamas arī velosipēda vai citas kategorijas vadītāja tiesības.

Kas vēl jāzina elektroskrejriteņa vadītājam?

● Braucot ar elektroskrejriteni, ieteicams nēsāt aizsargķiveri un atstarojošo vesti, it īpaši, ja pārvietojies diennakts tumšajā laikā.

● Tāpat kā jebkuram velosipēdam vai mopēdam, arī elektroskrejritenim priekšpusē jābūt ieslēgtam baltam lukturim, bet aizmugurē – sarkanam;

● Elektroskrejriteņa vadītājs nedrīkst vadīt transportlīdzekli, ja viņa asinīs ir vairāk nekā 0,5 promiles;

● Ar elektroskrejriteņiem, kuru maksimālais braukšanas ātrums ir 25 km/h, nedrīkst pārvietoties vairāk kā viena persona, kā arī nedrīkst vest kravu;

● Ir atļauts šķērsot gājēju pāreju, nenokāpjot no elketroskrejriteņa, taču obligāti jāpārliecinās, ka autovadītājs tevi redz, kā arī jāsamazina ātrums. Avots: “Polisubanka.lv”

– Sandra Apine

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.