Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

Kā atšķiras preču zīmes reģistrēšanas process Eiropas Savienībā un ārpus tās?

Preču zīmes reģistrācija Eiropas Savienībā garantē tās īpašniekam aizsardzību visās Eiropas Savienības esošajās un topošajās dalībvalstīs, veicot tikai vienu reģistrāciju, un to ir iespējams izdarīt tiešsaistē. Preču zīmes reģistrācija būs spēkā 10 gadus un to var atjaunot ik katrus 10 gadus.

Kur iespējams reģistrēt preču zīmes ES?

ES ir iespējama četru līmeņu reģistrēšanas sistēma, kur izvēli jāizdara, pamatojoties uz Jūsu uzņēmuma vajadzībām un nākotnes biznesa iespējām.

Ja Jums ir nepieciešama aizsardzība tikai vienā ES dalībvalstī, piemēram, konkrēti tur, kur ir bāzēts Jūsu uzņēmums, tad preču zīmes reģistrāciju var kārtot attiecīgās valsts atbilstošajā iestādē. Tas tiek dēvēts par nacionālo līmeni un, piemēram, Latvijā preču zīmju reģistrāciju var veikt LR Patentu valdē.

Iespējams vēlaties iegūt aizsardzību tieši Beļģijā, Nīderlandē un Luksemburgā, tad pieteikumu par preču zīmju reģistrāciju varat iesniegt Beniluksas intelektuālā īpašuma birojā (BOIP), kas ir vienīgais reģionālā līmeņa birojs ES.

Ja tomēr Jums ir nepieciešama aizsardzība vairāk nekā dažās vai vienā ES dalībvalstī, tad varat pieteikties preču zīmes reģistrācijai Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojā (EUIPO). Šis tiek dēvēts par Eiropas līmeni.

Svarīgi zināt:

  • Valsts, reģionālā un ES līmeņa reģistrācijas sistēmas ir cieši saistītas un papildina viena otru;
  • Tiem, kuriem nav nepieciešama aizsardzība ES līmenī būtu jāizvēlās valsts vai reģionālā līmeņa preču zīmes reģistrācijas sistēma, tāpēc vienmēr pirms reģistrācijas ir kārtīgi jāapdomā uzņēmuma mērķi un attīstības stratēģija;
  • Reģistrējot preču zīmi ES līmenī, ir iespējams nostiprināt savu preču zīmi aptuveni 500 miljonu patērētāju tirgū;
  • ES preču zīme automātiski sniedz aizsardzību visās esošajās un nākotnes Savienības dalībvalstīs.

Starptautiskais preču zīmju aizsardzības līmenis

Ir pieejams vēl viens veids kā reģistrēt savu preču zīmi – jau starptautiskajā līmenī. To var darīt, izmantojot jau esošo nacionālo valsts, reģionālo vai arī ES preču zīmes pieteikumu. Ar vienu centralizētu starptautiskās preču zīmes reģistrācijas pieteikumu ir iespējams nodrošināt aizsardzību 123 valstīs, bet noteikums ir tāds, lai pieteiktu preču zīmi starptautiskajai reģistrācijai, tai ir jābūt pieteiktai valsts vai reģionālai reģistrācijai. Starptautiskas preču zīmes reģistrācija būs spēkā 10 gadus un to var atkārtoti atjaunot uz 10 gadiem katru reizi, samaksājot noteiktās nodevas.

Kopš ES pievienojās Madrides Protokolam, visas ES preču zīmju sistēmas nu ir cieši saistītas ar Madrides sistēmu. Tāpēc tagad, veicot starptautisko preču zīmju reģistrāciju, ir iespējams to darīt pamatojoties uz  ES preču zīmes reģistrācijas pieteikumu vai arī norādīt attiecinājumu uz ES.

Pasaules Intelektuālā īpašuma organizācija (WIPO) pārvalda Madrides Protokolu un Madrides Nolīgumu, kas kopā veido starptautiskās preču zīmes reģistrācijas Madrides sistēmu. Persona, kas sākusi preču zīmes starptautisko reģistrāciju iesniedz dokumentus savā valsts valodā, bet preču un pakalpojumu sarakstu, skatoties par kuru pieprasa starptautisko reģistrāciju, iesniedz angļu vai franču valodā. Tiklīdz tiek saņemts starptautiskās reģistrācijas pieteikums birojā, tas tiek pārbaudīts, lai noskaidrotu vai visas prasības ir izpildītas pareizi. Ja viss ir kārtībā, tad preču zīme tiek reģistrēta starptautiskajā reģistrā un to publicē Starptautiskajā biļetenā. Pēcāk tiek paziņots visiem attiecīgo valstu birojiem par notikušo reģistrāciju. Starptautiskais birojs neveic pārbaudi par to, vai preču zīmei ir jau reģistrēta identiska vai līdzīga preču zīme. Šo pārbaudi ir paredzēts veikt attiecīgo valstu birojos, proti, katras pieteikumā norādītās valsts Intelektuālā īpašuma birojs veiks savu ekspertīzi un pieņems lēmumu par zīmes reģistrāciju.

Līdzīgi raksti

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.